فیلیوس

آموزش آردوینو صفر تا صد!! همه چیزی که باید بدانید

آموزش آردوینو arduino learning فیلیوس filioos

در این بخش از فیلیوس سعی داریم تا آموزش آردوینو رو به صورت قدم به قدم و کاملا رایگان در اختیار شما عزیزان قرار بدیم. شدیدا بهتون توصیه می کنیم این بخش رو که با عنوان آموزش آردوینو هست همیشه دنبال کنید. چون همیشه به روز میشه!!

آردوینو یک سخت افزار متن بازه. متن باز بودن اون هم به این معنی هست که کاربر قابلیت تغییر نرم افزار و سخت افزار اونو داره و هرطور که میخواد مجددا اون رو با تغییرات مدنظرش میتونه تعریف کنه. و شامل یک هسته ی مرکزی میکروکنترلر از سری شرکت ATMEL میشه  و در بعضی مدل ها از میکرو های پیشرفته تری هم مثل سری ARM در اون استفاده شده. اول باید ببینیم که برد آردوینو چی هست و اصلا چرا باید از اون استفاده کنیم؟ بردهای آردوینو نسبت به میکروکنترلر های معمولی چندین برتری دارند که باعث شده تا با استفاده از یک برد آردوینو بتونید به راحتی هرچه تمام تر پروژه خودتون رو انجام بدید.

حالا بیاید ببینیم این برتری های برد آردوینو شامل چه مواردی می شوند؟

آردوینو یا میکروکنترلر عادی آموزش آردوینو برنامه نویسی

برتری های سخت افزاری برد آردوینو نسبت به میکروکنترلرها

اگر با برنامه نویسی میکروکنترلر ها آشنا باشید، میدونید که شما باید برای ایجاد فرکانس دلخواهتون از یک کریستال خارجی استفاده کنید، یا مثلا برای ریختن برنامتون از کامپیوتر روی میکرو ، باید از پروگرامر استفاده کنید ، یا برای تغذیه ی اون، باید پایه های VCC رو با سیم به یک منبع تغذیه وصل کنید و خیلی دردسر های دیگه ، به زبون ساده آردوینو همه این خواسته های شما از میکروکنترلر رو روی یک برد طراحی کرده و بدون دردرسر کافیه شما با یک کابل اونو به کامپیوتر وصل کنید تا برنامه رو روی اون بریزید.

اگر بخواید میتونید اونو به تغذیه وصل نکنید چون این قابلیت رو داره که با پورت USB و ولتاژ پورت کار کنه و یا اینکه یک کریستال در طراحی اون هم تعبیه شده که نیاز شما به کلاک خارجی و ایجاد فرکانس دلخواهتون رو به راحتی و بدون دردسر فراهم میکنه و خیلی از مزیت های دیگه!

مزیت های نرم افزاری برد آردوینو نسبت به میکروکنترلرها

برتری های سخت افزاری تمام ماجرا و مزیت های آردوینو نیست. در بخش برنامه نویسی هم این برد بخاطر داشتن کتابخونه های فراوان برنامه نویسی رو خیلی ساده کرده و نیاز به وارد شدن در جزییات برنامه نویسی رو از کاربر طلب نمیکنه. در نتیجه باز هم سرعت انجام پروژه زیاد میشه و چه کاربر مبتدی و چه حرفه ای از برنامه نویسی با  این برد واقعا لذت میبره!

یک نکته دیگه هم درباره ی این برد اضافه کنم و اون اینکه  به دلیل متن باز بودن آردوینو، تعداد مثال ها و پروژه های خیلی زیادی توی اینترنت وجود دارن که افراد میتونن بدون دردسر اون هارو دانلود و استفاده کنن!

حالا بعد از این مقدمه شلوغ پلوغ! بیاید سریع دست به کار بشیم تا بتونیم هرچه زودتر اولین پروژمون رو با برد آردوینو انجام بدیم!!

قسمت اول

در این قسمت از آموزش، سخت افزار مورد نیاز برای آموزش آردوینو پوشش داده می شود. این سخت افزار به گونه ای انتخاب شده که هنگام کار روی پروژه ها از آنها استفاده خواهید کرد. باید این نکته رو هم عنوان کنیم که تو این قسمت سعی نکردیم خیلی وارد جزئیات بشیم تا شما رو با کلمات و اصطلاحات پیچیده گیج کنیم. فقط در حدی که بتونیم شما رو با قسمت هایی که از آنها استفاده خواهید کرد آشنا کنیم.

قسمت دوم

در این قسمت از آموزش آردوینو در مورد نصب محیط برنامه نویسی آردوینو یا همان Arduino IDE توضیح خواهیم داد. یکی از بهترین موارد در مورد پلتفرم Arduino اینه که شروع کار خیییلی ساده است. نرم افزاری که روی کامپیوتر شما نصب می شه کاملاً رایگان بوده و بصورت اختصاصی طراحی شده تا استفاده از اون ساده باشه. اسم این نرم افزار اختصاصی، Arduino IDE هست. من Arduino IDE را چندین بار در سیستم عامل های مختلف بارگذاری کرده ام و تا الان که مشکلی نداشته ام. پس شما هم دست به کار بشید!!

قسمت سوم

در این قسمت از آموزش آردوینو در مورد محیط Arduino IDE توضیح خواهیم داد. IDE مخفف Integrated Development Environment است. IDE یک محیط ویرایش برنامه نویسی است که به شما امکان می دهد تا برای برد آردوینو خود  برنامه نویسی کنید. بیایید نگاهی به برخی از دکمه های IDE بیندازیم.

دکمه ای که مانند یک علامت تیک است “تأیید” نام دارد. با فشار دادن این دکمه، برنامه شما کامپایل می شود. و هر گونه خطایی در برنامه شما وجود داشته باشد، در نواری در قسمت پایین محیط IDE نمایش داده می شود. کلید میانبر برای این دکمه Ctrl+R است.

دکمه به شکل “فلش” که سمت راست را نشان می دهد، دکمه بارگذاری یا همان Upload است. با فشار دادن این دکمه، برنامه ای که در محیط IDE نوشتید بر روی برد Arduino شما بارگذاری می شود. کلید میانبر برای این دکمه، Ctrl+U است.

قسمت چهارم

در این قسمت از آموزش آردوینو در مورد Syntax یا همان خطاهای برنامه نویسی صحبت خواهیم کرد. زبان برنامه نویسی که آردوینو از آن استفاده می کند بسیار شبیه زبان ++C است. که یک زبان نسبتاً رایج در دنیای برنامه نویسی است. یک نکته را بهتر است که همین حالا برایتان روشن کنم. برنامه ای که یاد می گیرید برای آردوینو خود بنویسید بسیار شبیه به برنامه ای است که شما به هر زبان برنامه نویسی دیگری می نویسید. در واقع همه مفاهیم اساسی یکسان هستند. فقط موضوع اساسی این است که یکی از این زبان ها را به خوبی یاد بگیرید!!

اگر خطایی در برنامه خود داشته باشید، کامپایلر یک پیام خطا را در پایین IDE نشان می دهد. و آن خط از برنامه را که خطا در آن وجود دارد را برایتان برجسته می کند. تا بدانید در کدام خط از برنامه خود دچار اشتباه شده اید. این پیام خطا برای کمک به شما در شناسایی اشتباهاتی است که ممکن است انجام داده باشید. بعضی اوقات آنها کاملاً ساده هستند ، مثل گفتن “شما یک “;” را فراموش کرده اید”.

قسمت پنجم

اجازه بدید در این قسمت از آموزش آردوینو در مورد یک موضوع مهم در برنامه نویسی آردوینو بحث کنیم. “متغیرها”.متغیر مانند “سطل” است. شما انتخاب می کنید چه نوع مطالبی را در “سطل” می خواهید. و می توانید مطالب را هر چند وقت یکبار که دوست دارید تغییر دهید. وقتی متغیر را تعریف می کنید دو چیز را برنامه می گویید. اولا اینکه “نوع چیزهایی” را که قصد دارید در سطل قرار دهید. و دوم اینکه ، نام سطل چیست. که بعدا بتوانید هرگاه خواستید نام آن را صدا بزنید. حال اگر بخواهیم چیزی را در سطل بگذاریم چه می شود؟ خوب ما یک مقدار به متغیر اختصاص می دهیم. در واقع وقتی برای اولین بار آن را تعریف می کنیم، آن را مقدار دهی می کنیم.

خوب، این تنها چیزی است که در این ویدئو در مورد متغیرها خواهیم گفت. امیدوارم که شما یک ایده کلی در مورد نحوه تعریف و مقدار دهی اولیه در متغیرها پیدا کنید.

قسمت ششم

اولین برنامه ای که معمولاً هنگام یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید می نویسید “Hello World” نام دارد. برنامه این کلمات را به عنوان تنها کارکرد خود ارائه می دهد. هنگام یادگیری برنامه نویسی میکروکنترلری مانند Arduino ، معادل “Hello World” برنامه ای است که در آن یک چراغ چشمک می زند. حدس بزنید چه چیزی خوانده می شود. “چشمک بزن”!!

برای اجرای این برنامه به تعدادی وسیله نیاز خواهید داشت:

۱ عدد LED (با هر رنگ و اندازه ای که دلخواهتان است)

مقاومت ۲۲۰ اهم

اتصال سوسماری (ضروری نیست اما مدار را آسان تر می کند)

توجه: در بیشتر بردهای آردوینو یک چراغ LED متصل به پین شماره ۱۳ وجود دارد. بنابراین اگر یک LED در اطراف خود ندارید (یا یک مقاومت برای) می توانید از LED نصب شده روی خود برد استفاده کنید. فقط باید هنگام تعریف پایه مورد نظر در برنامه نویسی، پین شماره ۱۳ را انتخاب کنید.

فیلیوس

برق قدرت

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

*
*